26-31 maart

1 april 2013 - Banos, Ecuador

26/3
Na een vlucht van bijna 12 uur landen we in quito.  Iemand van de locale reismaatschappij bracht ons naar het hotel. We kwamen er al snel achter dat bjna niemand hier engels kan. Het was druk onderweg omdat er een voetbalmatch was, ecuador-paraguay. We dropten onze bagage in het hotel en gingen op zoek naar eten....een hele uitdaging, zeker als vegetarier. We deelden uiteindelijk een pizza. We merkten niet veel van de hoogte, buiten dat je bij het minste buiten adem bent.  Terug in het hotel vielen we snel in slaap, ondanks de luidruchtige amerikanen naast ons.
27/3
Het onbijt in ons hotel stelde niet veel voor, 1 klein broodje, confituur, ei, koffie en sap. Daarna trokken we de oude stad in.  Quito heeft prachtige kerken, straatjes en pleinen. We gingen ook naar de basilica. We namen de lift omhoog en genoten van het prachtige uitzicht op de stad. Om nog verder omhoog te gaan moest je steile trapjes pakken. Ik hield het in de helft voor bekeken, jakke ging helemaal tot boven. Daarna deden we nog een terrasje beneden en daalde terug af richting hotel. We aten een broodje en gingen terug naar het hotel om uit te zoeken hoe we bij de evenaar raakte. We moesten 2 bussen nemen die erg druk waren, maar mitad del mundo was erg leuk.  We wandelden wat rond, namen fotos en gingen de kleine musea en het insectuarium binnen. We sloten af met een terrasje en kwamen op terugweg nog colibries en andere vogels tegen. We namen de bus terug en gingen op zoek naar eten. We hadden op internet een vegetarisch/indisch restaurant gevonden en gingen er snel naar op zoek (alles sluit om half 8 en veel dingen zijn enkel tussen 12-17u open). Dat bleek een beetje een raar hare krishna huis te zijn. We aten een groentenflap met (blijkbaar) niet vegetarische sla en namen nog een taartje mee als dessert. Als drinken kon je kiezen uit kombucha of een soort biokoffie. ... Een belefenis.
 28/3
Vandaag was het ontbijt iets uitgebreider (er was ook 1 croissant bij voor ons samen).  We liepen nog wat rond in de stad en gingen op tijd eten. Dat was beter deze keer. We zaten nog even op de plaza de la independencia en gingen daarna terug richting hotel om uit te checken en een taxi te bestellen naar ons volgende afspreekpunt. Een beetje later kregen we telefoon dat we sneller naar banos moesten omdat de weg zou worden afgesloten voor pasen. Ze zouden ons dan om 12u in het hotel komen ophalen....wat dus niet bleek te kloppen. Om 20 na 12 telefoon... Uiteindelijk zouden ze nog een uur later komen. We gingen dan nog maar even een ijs(je) eten en op de plaza zitten in het zonnetje, voor de goedlachse, weinig engels sprekende Maria ons ophaalde. Onderweg was het landschap indrukwekkend. Het laatste stuk reden we over kasseien. De hacienda was echt prachtig. We waren net te laat om nog te paard weg te kunnen. We kregen kaneelthee met likeur als welkomsdrankje en kaasflapjes met een dip. Onze kamer was mooi, met uitzicht op de cotopaxi. De eigenaar was eerst nog een kwartier aan het stoefen dat hij de beklimming op 2uur doet ipv 6 uur etc. Daarna gingen we even wandelen, oa naar de lamas/alpacas en dan voor even wat rust naar de kamer. Een beetje later kwamen ze onze open haard aansteken en kregen we warmwaterkruiken. We aten nog een lekkere 3 gangenmenu in de hacienda.
29/3
Na een lekker ontbijt vertrokken we naar de cotopaxi. Het was een  stukje rijden, maar het nationaal park was prachtig! Heel mooi berglandschap met veel stenen en prachtige kleuren. We reden stijl omhoog richting parking op 4500m. De weg was wel mooi aangelegd. Op de parking was het een stuk kouder, dus we kleedde ons goed aan en zette de muts op die we gekregen hadden bij onze vouchers. Je merkte direct dat er minder zuurstof hing. We moesten 300m stijgen naar een huisje/checkpoint. Het was echt prachtig, maar enorm vermoeiend en snakken naar adem. Af en toe was er ook een verschrikkelijk koude, natte wind. Ik moest regelmatig stoppen om op adem te komen. Toen we aankwamen, waren we echt wel blij. We zaten niet ver meer van de eeuwige sneeuw, op meer dan 4800m. We gingen naar de wc, kochten water en begonnen aan de stijlere tocht naar beneden. Dat ging uiteraard een stuk sneller, maar het was wel uitkijken dat je niet uitschoof op de losse steentjes. Terug aan de auto bleken mijn handen serieus opgezwollen. Daarna stopten we nog even aan een lagune, passeerde we wilde paarden en begonnen aan de tocht richting Banos. In het begin ging het wel vooruit, maar na een paar uur was het serieus file in de bergen. Bij gebrek aan eten, kochten we in navolging van onze gids Maria eerst een soort nootjes/mais? en vanuit de auto en later een ijsje...superlekker! We vloekten op autos die voorbij staken en uiteindelijk begon het weer een beetje vlotter te gaan. Na 4 uur kwamen we aan in Banos. We gingen tickets voor de bus morgen halen en keken nog wat rond in de stad. We aten ook een gebakken banaan met kaas.  We gingen nog naar de winkel voor inkopen, pakten in voor morgen en wilden in de thermale baden, maar daar stond een te lange rij. We aten lekker in het hotel (veel veggie en lekker biefje).
30/3
Ik was net wakker voor de wekker, om kwart na 6. We checkten uit, lieten het grootste deel bagage achter en gingen richting bus. Onderweg aten we nog een croissant. We zaten 4 uur op de bus. Het landschap onderweg was mooi. Er stond een ecuadoriaanse comedian op tv op en er kwamen regelmatig mensen eten verkopen, zoals fritjes met een kippenpootje. In Tena gingen we nog iets drinken en kochten we sandalen voor de taxi ons kwam ophalen. Het was nog een uurtje rijden naar de diepe jungle. De taxi zette ons ergens af en zei dat we naar de rivier moesten gaan om te wachten op de boot naar het hotel. We waren al een kwartier aan het wachten en nog niks te zien. Toen begon het ineens te gieten. We waren al kletsnat toen de boot eraan kwam ( toevallig achteraf gezien, omdat het hotel niet wist dat we ee al waren). Na 10 min. waren we bij Liana lodge. We kleedden ons om en kregen daarna indormatie van (eindelijk) iemand die engels kon. De lodge was opgezet door een zwitserse die een stuk regenwoud had gekocht, een schooltje opgezet en een dierenppvangcentrum. We dronken nog iets, legde onze excursies voor morgen vast (all in!) en gingen de omgeving verkennen. We zagen van ver titi aapjes in de bomen springen. We zaten nog even aan de rivier, speelden met de hond, douchte en kregen daarna een lekkere 3 gangen menu.
31/3
Jakke was al vroeg wakker door de apen. Na het ontbijt trokken we de jungle in met onze gids en de  uitbater als vertaler. Het was een hele klim naar het uitkijunt, el mirador. We zagen niet veel dieren onderweg, maar het was wel mooi en we kregen uitleg over de (medicinale) planten. Daarna daalden we af naar een schooltje en Amazoonico, een opvangcentrum voor gewonde en illigale dieren. Wekregen een rondleiding door een vrijwilligster, dronken nog wat en keken in het winkeltje. Daarna gingen we met de boot terug naar de lodge voor de lunch...weer 3 gangen. In de namiddag gingen we tuben, op een band met de stroom mee over de rivier. We zagen een paar mooie vogels en het was lekker warm. Daarna gingen we naar het eiland aan de overkant van de rivier waar zo'n 30 gezinnen wonen. Het landschap was helemaal anders en we zagen koffie-, cacao-, banaan- en papayabomen. We zagen ook een speciale vogel, de hoatzin of ook wel stinkbird genoemd. We mochten ook met een blaaspijp schieten en keken in een huisje hoe chicha gemaakt wordt. We mochten ook proeven, maar vonden het niet lekker. We dronken daarna nog wat in het hotel en zagen verschillende vleermuizen hangen boven ons in het dak. Daarna srond er weer een 3 gangenmenu klaar. Jakke had wat last van zijn maag en koorts. We hadden s avonds ongewenst bezoek op de kamer... kakkerlakken.