1 april

1 april 2013 - Banos, Ecuador

Deze ochtend stonden we op met regen in de jungle...en die stopte voor het eerst niet. We ontbeten, ruste nog wat op de kamer en namen daarna de boot terug, waar de taxi al klaar stond om ons naar Tena te brengen. Mijn benen waren ondertussen weer omgetoverd tot jeukend brailleschrift... Van zandvlooien deze keer. In Tena namen we de bus naar Banos. Onderweg was niet heel veel te zien door de regen. Ik las dan maar wat. Deze keer stonden er truckerfilms op, zoals Convoy, maar ze waren uiteraard in het spaans. We stapten naar het hotel. Onze bagage was gelukkig nog netjes daar. We stalde onze natte stinkende junglekleren op het terras en gingen beneden wat soep eten, ikke locro de queso en Jakke groentesoep ( hij had nog steeds last van zijn buik). Het was een serieus bord, dus daar hadden we wel mee gegeten. Daarna gingen we nog richting centrum om wat winkeltjes te kijken en een cocktailtje te drinken. Ondertussen stopte het eindelijk met regenen. En toen... Eindelijk tijd om de thermale baden eens te checken 's avonds. We trokken dus ons zwemgerief aan en gingen naar piscines de la virgen. Dat lag onder de grote waterval van banos en had 2 baden met geelbruinig water dat werd opgewarmd door de vulkaan. We stapten het bad in maar dat leek een stuk warmer dan we verwacht hadden! Het was echt stukje per stukje erin stappen, want het was blijkbaar zo'n 48°C(?). Eens je erin zat deed het wel deugd. Ik ging erna nog even afkoelen in het koude bad, maar kwam er serieus draaierig uit. Maar dat kwam ook wel weer goed en Jakke zijn buikpijn was ook weg.